Installering av eSIM
Hvis du skal installere eSIM er det lurt å lese disse enkle tipsene for en smidig installasjon. Selv om prosessen ikke er spesielt komplisert, kan du unngå vanlige fallgruver ved å følge disse anbefalingene.
Når du laster ned appen vår og trykker “Bli kunde” vil vi, gjennom appen, gjøre en sjekk på om telefonen din støtter eSIM. Etter at du har bekreftet kjøp av eSIM vil vi guide deg gjennom prosessen så godt vi kan, men vi må ta deg en svipptur innom innstillingene på telefonen din. Disse er det ikke vi som styrer, og de kan være litt forskjellig avhengig av hvilken telefon du har. Men vi skal prøve å forklare så godt vi kan :)
Start aktivering fra appen
Husk Wi-Fi og ikke lukk appen
Du må være koblet til Wi-Fi under hele aktiveringsprosessen. Det kan ta noen minutter, så sørg for at du sitter et sted med stabil Wi-Fi tilkobling. Du må ikke lukke appen mens eSIM aktiveres.
Behold ditt eksisterende SIM-kort i telefonen
Hvis du skal flytte et eksisterende telefonnummer til NiceMobil, skal du beholde ditt eksisterende SIM i telefonen slik at du har dekning frem til abonnementet er aktivt.
Så med andre ord; vi installerer eSIMet med det samme, slik at det er klart til bruk på tidspunktet du har valgt at abonnementet skal starte.
(Når eSIMet er ferdig installert kan du velge å skru det av og på i telefonens innstillinger som du måtte ønske)
Telefonens operativsystem vil overta
Her opprettes kontakt mellom telefonen din og NiceMobil
Når telefonens operativsystem åpner seg, vil det nok stå å “kobler til” en liten stund. Her er det viktig at du lar operativsystemet jobbe ferdig, slik at aktiveringsprosessen ikke avbrytes.
Spørsmål fra operativsystemet
Hvis du har iPhone vil du bli bedt om å angi hovedlinje. For å beholde mobildekningen frem til abonnementet er overført til oss, må du sette ditt eksisterende SIM-kort som hovedlinje i denne prosessen.
Hvis du har en ny telefon, og du har bestilt nytt nummer trenger du ikke å tenke på dette.
Du vil bli sendt tilbake til appen når eSIMet er klargjort
Når aktiveringen er gjennomført vil du bli tatt tilbake til appen. Hvis alt har fungert som det skal, kan du gå inn til Hjem-skjermen der du får informasjon om når det nye abonnementet ditt starter. Hvis eSIM-installering ikke kunne fullføres, kan du prøve på nytt eller kontakte kundeservice.
Ved oppstart av NiceMobil abonnement
Når abonnementet ditt starter, er det viktig å fjerne det gamle SIM-kortet for å unngå at telefonen forsøker å koble seg opp mot det. Telefonen er som standard satt til å bruke linjen fra det gamle SIM-kortet ved anrop.
Hvis du tidligere brukte et fysisk SIM-kort, er det bare å ta det ut. Hvis du derimot hadde et eSIM, er det best å slette det gamle eSIMet i telefonens innstillinger. Dette sikrer at telefonen kobler seg til riktig linje uten problemer.
Endre fra fysisk SIM til eSIM
Hvis du vil bytte fra fysisk SIM-kort til eSIM kan du gjøre dette i appen. Etter at du har bekreftet kjøp av eSIM vil vi guide deg gjennom prosessen så godt vi kan, men vi må ta deg en svipptur innom innstillingene på telefonen din. Disse er det ikke vi som styrer, og de kan være litt forskjellig avhengig av hvilken telefon du har. Men vi skal prøve å forklare så godt vi kan :)
Finn SIM, PIN og PUK i appen
Gå til SIM, PIN og PUK i appen
Dette finner du under administrer abonnement på hjemskjermen i appen. Nederst på denne siden finner du en knapp som heter “Bestill og aktiver eSIM”
Klikk på Bestill eSIM
Så snart du klikker på Bestill eSIM, vil prosessen starte.
Husk Wi-Fi og ikke lukk appen
Du må være koblet til Wi-Fi under hele aktiveringsprosessen. Det kan ta noen minutter, så sørg for at du sitter et sted med stabil Wi-Fi tilkobling.
Du må ikke lukke appen mens eSIM aktiveres.
.
Telefonens operativsystem vil overta
Telefonens operativsystem
Når telefonens operativsystem åpner seg, vil det nok stå å “kobler til” en liten stund. Her opprettes kontakt mellom telefonen din og NiceMobil.
Aktivering fullført
Når eSIMet er aktivert er det fysiske SIM-kortet deaktivert. Det er derfor best å fjerne det fysiske SIM-kortet fra telefonen, slik at telefonen ikke prøver å koble seg opp med det gamle SIM-kortet som ikke lenger er aktivt.
Bestilling av eSIM for en annen telefon
Når du laster ned appen vår og trykker “Bli kunde” vil vi, gjennom appen, gjøre en sjekk på om telefonen din støtter eSIM. Etter at du har bekreftet kjøp av eSIM vil vi guide deg gjennom prosessen så godt vi kan, men vi må ta deg en svipptur innom innstillingene på telefonen din. Disse er det ikke vi som styrer, og de kan være litt forskjellig avhengig av hvilken telefon du har. Men vi skal prøve å forklare så godt vi kan :)
Legg til abonnementet
Du som allerede er kunde har mulighet til å legge til flere abonnementer på Hjem-skjermen i appen. I denne prosessen vil du få mulighet til å velge eSIM.
Velg eSIM og følg stegene i appen og bekreft kjøpet av ekstra abonnement.
Nå har du gjort det du trenger å gjøre på din telefon
Hvis du klikker “Neste”, vil du komme tilbake til appen, der du kan se status på det nye abonnementet du akkurat har bestilt.
Fortsett nå på telefonen som skal bruke det nye eSIMet.
Ta frem mobilen som skal bruke eSIMet
Etter at du har bekreftet kjøpet i appen på din telefon, vil du få en QR-kode.
Denne skal du scanne med telefonen som skal bruke eSIMet. Hvis du har problemer med å scanne QR-koden, kan du velge “Skriv inn kode manuelt” og legge det inn på telefoninnstillingene.
Operativsystem på telefonen som skal bruke eSIMet
Etter at QR-koden er scannet vil det opprettes kontakt mellom telefonen og NiceMobil. Tilkoblingen kan ta litt tid.
Hvis du har iPhone vil du bli bedt om å angi hovedlinje. For å beholde mobildekningen frem til abonnementet er overført til oss, må eksisterende SIM-kort settes som hovedlinje i denne prosessen.
Nå trenger du ikke gjøre mer før abonnementet er overført til NiceMobil.
Ved oppstart av NiceMobil abonnement
Når abonnementet starter, er det viktig å fjerne det gamle SIM-kortet for å unngå at telefonen forsøker å koble seg opp mot det. Telefonen er som standard satt til å bruke linjen fra det gamle SIM-kortet ved anrop.
Hvis du tidligere brukte et fysisk SIM-kort, er det bare å ta det ut. Hvis du derimot hadde et eSIM, er det best å slette det gamle eSIMet i telefonens innstillinger. Dette sikrer at telefonen kobler seg til riktig linje uten problemer.
Har du problemer med dekning etter installering av eSIM?
Ofte kan du løse problemet selv i innstillinger på telefonen din. Forskjellige mobiler har forskjellig innhold i innstillingene sine, og standardoppsett kan endre seg etterhvert som man oppdaterer operativsystemer.
Vi skal allikevel prøve å hjelpe deg så godt vi kan, med våre kunderådgiveres beste tips til de som står fast.
Tips for deg med iPhone
Under innstillinger på telefonen, klikker du deg inn på “Mobilnett”. Her kan man ofte løse eventuelle problemer man har med med eSIM
Står det SIM mangler?
Dersom det står SIM mangler i Innstillinger på telefonen din, kan du klikke på denne linjen - og så “Oppdater kontakter”.
Deretter tar du en omstart av mobilen.
NB: Det kan ta 24 timer før nummeret er oppdatert i iMessage.
Har du flere SIM på telefonen som ikke er i bruk?
Hvis du har flere SIM på telefonen, kan telefonen prøve å koble seg på andre nettverk.
Slett alle SIM du ikke bruker. Og sjekk at NiceMobil-nummeret ditt er satt som Hovednummer.
Tips for deg med Android
Hvis du ikke får ringt ut etter å ha blitt kunde - kan det faktisk være så enkelt som at du har glemt å ta ut det gamle SIM-kortet!
Skru gjerne telefonen av og på i tillegg - så du starter med “blanke ark”.
Hvis det ikke hjelper, eller om du hadde eSIM fra før, bør du sjekke at det er det riktige eSIMet som er valgt i innstillingene på telefonen din.
Innstillinger for eSIM på de fleste Android telefoner finner du under “Mobilnett” eller “SIM-kort og mobilnett”.
På enkelte telefoner kan det ligge under andre overskrifter som «Nettverk og internett».
Sørg for at eSIMet fra NiceMobil er valgt som SIM1.