Publisert:
September 5, 2022
Sist oppdatert:
September 5, 2022
Forfatter:
Gjengen i NiceMobil

Hvor blir det av mobildataen min?

Har du noen gang opplevd at du plutselig er tom for data, uten at du helt vet hva du har brukt den på? Det er du ikke alene om.

NiceMobil. Illustrasjon av gul, heksagonal SIM-karakter som ser ned på mobil med åpen munn.

Det finnes mange grunner til at du plutselig har brukt mer data enn du er vant med. Vi har samlet tre vanlige grunner til at dataforbruket ditt øker, og laget en guide for hva du kan gjøre om du går tom.

Flere videoer enn før

Ser du en time video i HD-kvalitet, må du belage deg på at du har brukt omtrentlig 1 GB. Noen videoavspillere krever til og med mer, og i verste fall kan du bruke opp mot 1.5 GB i timen for å se en HD-video.

Da kan du bare tenke deg hvor mye data du bruker om du ser noe i UltraHD. (Det kan være opptil 7 GB i timen) Det er altså videoinnhold som er den største synderen når det kommer til databruk.

Det er også sånn at jo mer teknologien utvikler seg, jo flere steder kan man vise videoinnhold. Det blir derfor mer og mer vanlig at det lastes inn videoinnhold i alt fra nettaviser til markedsføring. Dette bidrar sterkt til at abonnement ditt sakte, men sikkert, minsker i størrelse.

Nedlastning av apper og spill

Har du noen gang vært på farten, og trengt en app eller et spill? Da laster du gjerne ned dette over mobildataen din.

Både apper og spill har litt størrelse, og denne mengden trekkes direkte fra mobildataen din mens du laster det ned – så lenge du ikke er koblet på et WiFi-nett. Det er med andre ord ikke mange apper du får lastet ned på et 1 GB abonnement.

Norges billigste abonnement!

Bruk av GPS og tjenester

En del apper, spill og nettsider har tjenester som aktivt trekker data fra deg. F.eks. bruker du litt data på å bruke GPS-tjenester. Så mens du tusler rundt i byen, med det digitale kartet opp for å finne veien, bruker du også data.

Datapakker med NiceMobil

Dersom du trenger mer data, får du dette i form av Datapåfyll! Dette kjøper du rett i appen.

Vi er enkle i bruk, og du trenger bare å kjøpe den datapakken du trenger og sette i gang. Skulle du likevel ha noen spørsmål om hva du gjør når du plutselig går tom, kan du ta kontakt med oss på chat.

Kort oppsummert:

Du velger deg et abonnement. Da får du en datapakke du kan bruke i 30 dager.

Datapåfyll

Trenger du plutselig mer data, kan du fylle på mer i appen.

Data Rollover

Har du data til overs når det har gått 30 dager, fornyes abonnementet ditt automatisk og du får med deg det du har til overs til neste periode. Du kan ha like mye Data Rollover som du har data på abonnementet.

Har du ikke allerede kommet i gang med NiceMobil, er det bare å laste ned appen!

Finn datamengden din

Anbefalt

Takk for at du tar deg tid til å gi oss tilbakemelding

Fortell oss gjerne hva du synes om oss, nettsiden eller appen - husk at vi ikke besvarer henvendelser her. Har du konkrete spørsmål, kan du lese våre "Ofte stilte spørsmål" eller ta kontakt med oss på chat. Du finner alltid chatboblen nederst i høyre hjørne.
Takk! Vi har mottatt din tilbakemelding!
Oops! Noe gikk galt.
NiceMobil logo i hvitt
© 2022 NiceMobil
Bli kunde