Publisert:
February 25, 2022
Sist oppdatert:
February 25, 2022
Forfatter:

Tre grunner til at du ikke eier ditt eget telefonnummer

NiceMobil gul smilende figur prater i mobilen

Bedriften betaler

Betaler du lite eller har du gratis mobilabonnement gjennom jobben? Da skulle man kanskje tro at du fortsatt eier mobilnummeret ditt. Det trenger ikke nødvendigvis å stemme.

Mange arbeidsplasser tilbyr egne avtaler for abonnement gjennom bedriften. Enten tar de regningen selv, eller så gir det ofte deg en reduksjon i prisen. Når bedrifter oppretter egne avtaler med mobiloperatører kreves det gjerne at mobilnummeret må overføres til bedriften gjennom et eierskifte. Juridisk sett betyr dette at telefonnummeret ditt da eies av bedriften, og ikke deg som privatperson.

Med andre ord; du får en god avtale, men gjennom bedriften. Når man da går ut med pensjon, skifter jobb eller av andre årsaker skal bytte mobiloperatør, kreves det da at du tilbakefører eierskapet til deg.

18 års aldersgrense

Å eie et telefonnummer krever juridiske kontrakter. Derfor er det et krav at man er myndig når man skal opprette et mobilnummer. En juridisk kontrakt overføres ikke automatisk når brukeren av nummeret blir myndig.

Det er derfor vanlig at foreldre står som eiere på barnas abonnement. Så selv om du betaler regningene selv, og er over 18, kan fortsatt nummert ditt være eid av mor eller far. Har du nylig blitt 18, eller fortsatt har samme abonnement fra før du fylte 18, kan det være at du må gjennomføre et eierskifte.

Samle alt på en faktura

Det er også mange som velger å samle mobilregningene for hele familien på en og samme faktura. Dette betyr gjerne at man har flere abonnementer på en og samme eier, mot at man får inkluderte goder, som trygghetspakker eller prisreduksjoner. Dette kan også være en grunn til at du må gjennom et eierskifte, når du skifter mobiloperatør.

Slik gjør du

Eierskifte høres kanskje vanskelig ut. Heldigvis er det ikke så komplisert som det høres ut. Er du usikker på hvordan du går frem for å bli eier av ditt eget nummer. Har vi laget en egen guide til deg.

For å ha et abonnement hos NiceMobil krever vi at du logger deg inn med BankID for å bekrefte at du er deg. Derfor kan du bare eie et abonnement fra oss av gangen, og ikke samle flere abonnement på en og samme faktura. Vi har jo ikke faktura! Derfor kan det være at du må gjennomføre et eierskifte, om du ikke eier nummeret ditt i dag.

Alt du må gjøre er å laste ned appen vår, og sette i gang med registreringen. Vi sender deg en melding for at du skal kunne bekrefte eierskifte, resten fikser vi. Det er ganske enkelt.

Takk for at du tar deg tid til å gi oss tilbakemelding

Fortell oss gjerne hva du synes om oss, nettsiden eller appen - husk at vi ikke besvarer henvendelser her. Har du konkrete spørsmål, kan du lese våre "Ofte stilte spørsmål" eller ta kontakt med oss på chat. Du finner alltid chatboblen nederst i høyre hjørne.
Takk! Vi har mottatt din tilbakemelding!
Oops! Noe gikk galt.
NiceMobil logo i hvitt
© 2022 NiceMobil
Bli kunde